Saturday, March 7, 2009

Saya anti- pendatang tanpa izin

Aku sekarang dah jadi pengguna pengangkutan awan yang setia.
Memang best sebenarnya naik pengangkutan awam nie..
Penat tak kisah Cuma satu je yang buat ‘slek’ nya :Pendatang2 yang makin banyak kat malaysia ni..
“ TOLONG LAAA... WAHAI PIHAK2 YANG BERKENAAN.. JANGAN FIKIR PASAL POLITIK JE.. LAMA2 HILANG NEGARA KITA PASAL DORANG2 NI YANG CONQUER “
Serius.. !! bukan main2.. orang bodoh je fikir pasal benda ni tak ada perasaan..
Siapa yang selalu naik pengangkutan awam nie mesti rasa macam mana aku rasa..
Kadang2 macam rasa aku ni kat ‘oversea’..
Macam kat indon.. kadang2 macam rasa kat bangla pun ada..tak payah naik flight susah2 pergi negara dorang.. nak pergi nepal ke.. nak pergi myanmar pun boleh..
Naik bus jer mereka yang conquer..
Sampai makcik2 orang malaysia kena berdiri..gila punya tak patut..
Naik KTM pun dorang conquer..
Dorang lalu depan polis, polis buat derk je..
Bukan je kat pengangkutan awam.. kat tempat lain..SATU MALAYSIA..
Pergi pasar, dorang yang meniaga..yang beli pun dorang juga..
Bila kes2 sosial & jenayah yang melibatkan orang malaysia makin banyak , kenapa tak nak tanya macam mana boleh berlaku ??
Dari pendatang2 nie juga la.. orang kita tengok dorang2 nie buat salah tak kena apa2..
Pukau sana pukau sini.. dalam poket boleh berkepok.. kena tangkap bagi rasuah kat polis.. lepas ( walaupun polis pakai badge saya anti rasuah >> .. maaf.. tak semua macam tu..)
Mana tak orang kita ikut..pengaruh dorang..
Pelik2 !! kenapa orang2 kita masih nak bela pendatang nie.. ??
Okeyy !! bukan pasal aku nak sekat rezeki mereka.aku tahu dorang datang sini cari rezeki..tapi fikir pro-contra nya.. dorang lebih bawa kita ke arah negatif dari positif..
Fikir2 balik.. bangga ke kita bila bangunan tinggi2 yang ada kat negara kita ni tapi yang buat nya dorang.. bukan orang kita.. tapi kita dengan bangganya cakap “ wah .. !! orang MALAYSIA mampu buat building tu la..“ ..okey .. !! memang kita yang reka.. tapi behind the making nak buat building tu,dorang2 nie..peluh2 mereka yang menitik buat semua nie..kita bangga pakai tudung ala-ala indon(alar.. tudung arini tu.. ).. tapi sedar tak kita.. secara halus nya mereka cuba ubah kita jadi macam mereka.. memang cantik... tapi lagi cantik kita pakai tudung dari wakaf che’ye ke, made in nilai 3 ker..Tudung fesyen orang melayu.. sedar tak kita.. yang identiti perempuan melayu malaysia yang bertudung hilang bila kita pakai tudung macam mereka2 nie.. terfikir tak ?? pasal lagu2 dan cerita.. aku akui dorang punya kualiti seni memang bagus berbanding kita.. tapi kenapa kita tak boleh jadi macam mereka.. teknologi banyak.. canggih2 dari mereka.. tapi hasil kan produk seni kurang berkualiti.. orang kita yang biasa2 dengar dan lihat pun hilang selera dah..
Seperti kata nabil ‘ LU PIKIR LA SENDIRI’
Tapi kalau orang kita amik ringan pasal benda2 nie..sebuah negara terbentuk hasil susah payah TUNKU ABD RAHMAN , TUNKU ONN JAAFAR dan yang lain2 cuba tubuhkan hilang tenggelam macam tu sahaja..macam kacang lupakan kulit.tak guna laung malaysia boleh kalau yang laung tu bukan orang malaysia..tak guna sambut merdeka, kalau kita masih dijajah..

Betul tak ??

2 comments:

meSsy-MesSA said...

weh serious aku ske post ko yg ni..
PATI sgt berleluasa.. sehingga naik KTM kne berdiri bwh ketiak mereka.. sgt bullshit ok!!

Anonymous said...

yg ni hebat yen...

aku suka cara ko tulis...

cara ko marah!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...