Tuesday, April 6, 2010

cara untuk tenangkan diri masa marah

kamu pernah merasa macam nak marah orang je 
pastu rasa sakit hati je...
muka pun dah berkerut pasal asyik nak marah je..
adoii.. kedut dah muka mak, nok...  auuww~~!!
ok.. da puas merapu..
.
.
.
.
mari kita cuba tips2 nie.. 
cara2 untuk menenangkan diri dalam situasi marah. 

~lakukan aktiviti lain seperti memandang pada benda dan bukan orang, 
memikir tentang apa yang kita lakukan pada hari ini.
kalau nak pikir
orang, cuba kamu pikir pasal aaron aziz ke,michael owen ke.. 
ooooo.. comel nya dia... 
aku tak kenal mamat nie.. aku jumpa masa cari gambar owen..
tapi dia bukan owen.. microwave kot.. hehehe.. :D
tapi comel kan... kan.. kan..

~mendengar muzik atau lakukan senaman.
tapi jangan dengar muzik yang sakit telinga..
 lagi kamu rasa marah nanti pula.. 
tapi kalau dengar orang mengaji lagi bagus.. 

~Berimaginasi apa2 yang membuat kamu tak marah.
jangan berimiginasi macam mana nak marah orang/benda tu sudah la..
cuba bayangkan kamu di paris.. 
ooo eiffel i'm in love~~!!♥♥
(ok.. da terlebih berangan)

~Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.
Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.insyaAllah.
orang kata diam itu lagi bagus dari berkata2 kan.. 

~cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah.
eeeeee...... ada rupa macam zombi kampung pisang tak.. 
hooo.. buruknya muka alien tengah marah.. 

~Apabila datang marah, banyakkan baca Ta’awwuz
 ( A’uzubillahi minas Syaitanirrajim ) 
kerana marah itu datangnya daripada syaitan.

~Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu 
kerana wudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

~kalau tak hilang juga.. tidur je la..
 insyaALLAH marah akan hilang bila kita bangun tidur nanti ..
walaupun kamu da tidur lebih dari 12 jam da..
tidur jer..zzzzzzzz~~!!
.
.
.
.
.





jangan buat budak nie marah..
nanti dia ketuk kejar dengan botol susu..
hehehe.. 
*miss him


aku tak tahu asal font nie jadi macam nie.. 
dah 10x edit pown jadi macam ni... 
adooiii ~~!!
nak marah nie.. 
hehehhe..

2 comments:

soffya cik bulan said...

huhu...ku tadi mrh tk igt kt kls....mata mcm merah je...hoho

easy said...

merah je ke ??
xley kalahkan alien..
kalau marah mata warna biru..
pakai contact lens..

ngeee~~!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...